Akadémia, a magyar vitorlázásban eddig nem használt módszerekkel

Interjú Rauschenberger Miklóssal


Nehéz ma olyan közösséget találni, ahol ne lenne egy lelkes vitorlázó, egy megszállott, aki példaként jár elől, magával ragad, kedvet ad e nagyszerű sport megismerésére, gyakorlására. Ha belevágunk, hamarosan egy versenycsapat együttműködő tagjaként újabb és újabb célokat tűzünk ki, fejlesztve tudásunkat, ellesve a gyakorlottabbak technikai ismereteit. Van azonban egy szint, ahol a nyitottság már kevés, ahol rászorulunk a „nagyok" értő támogatására, tudásanyagunk célirányos átrendezésére.

- Mi indította el benned, hogy megalapítsd a Rauschenberger Vitorlásversenyző-képző Akadémiát?
- Régóta foglalkoztatott, hogy a rengeteg ismeretet, amit 25 éves versenyzői múltam alatt szereztem, átadjam olyan vitorlázóknak, akiket ez érdekel, akiknek nem volt szerencséjük gyerekkoruktól versenyezni, mert a tanulmányaik vagy az élethelyzetük nem engedte meg, viszont most már intenzíven szeretnék magukba szívni a tudást.

- Mi a kapcsolatod a magyar amatőr versenyzőkkel, milyen tapasztalataid vannak velük, hiszen te már ki is kötöttél a Principessával, míg ők a pálya felénél tartanak?
- A karrierem nem a Principessa-n kezdtem, vitorláztam lassabb hajókkal is a "tömegben". Már akkor is igyekeztem segíteni mindenkinek, aki kérdéssel fordult hozzám, mert vallom, a tudás eltitkolása rövidtávon jelent csak előnyt, hosszútávon viszont az eszmecserék nyújtanak kölcsönös fejlődési lehetőséget. A vízen soha nem osztom az észt, mert maximálisan a versenyre koncentrálok, de a parton a mai napig mindenkinek készséggel felelek bármilyen kérdésére.

- Hogy választottad ki az oktatótársaid?
- Az elsődleges szempont a szakértelem volt, de emellett a hitelesség, az elhivatottság, és a frissesség, amiket figyelembe vettem. Frissesség alatt az olyan emberek bevonását értem, akik eddig nem kaptak akkora szerepet különböző oktatásokban, azonban elsőrangú vitorlázók, szakemberek.

- Ki a célcsoportja az akadémiának?
- A célcsoport elsősorban az olyan vitorlázni már tudó, a versenyzést épp elkezdő, vagy már autodidakta módon űző emberek, akik szeretnének tovább lépni, azaz előrébb kerülni az eredménylistán. Ehhez tudunk segítséget adni, hogy elkerüljék azokat a zsákutcákat, amikbe az autodidakta módon tanulók, de sokszor még az edzők által támogatott versenyzők is bemennek. Ezáltal nagyon gyors, és látványos fejlődés érhető el. Ezen kívül természetesen várunk mindenkit, akit érdekel egy másik, friss szemlélete a vitorlás versenyzésnek!

- Milyen tudásszintű vitorlázókat céloz meg az akadémia? Van valami szint, amit ha nem teljesített még valaki, akkor nem érdemes eljönnie, vagy van olyan, akinek már nem lehet újat mondani?
- Nyugodtan jelentkezhet bárki, a tréningek előtti, e-learning alapon működtetett szintfelmérő anyag segít, hogy a jelentkezők tudásszintjéhez optimalizáljuk az oktatás anyagát. Nálunk az akadémia résztvevői vannak a középpontban. Az oktatási módszereket és a konstrukciót is ehhez igazítjuk rugalmasan. A megfelelően választott módszereknek köszönhetően akár bontott csoportokban is tudunk dolgozni annak érdekében, hogy személyre szabottan segítsük mindenki fejlődését.

- Hogyan segíthet egy elméleti, téli, termi kurzus az eredményességben? Mitől tud ez működni?
- Úgy gondolom, a legtöbb ember, aki télen nem vitorlázik, kevesebbet is foglalkozik a sporttal, mert a következő szezon anyagi alapjait teremti meg épp. Nekik már maga az, hogy 3 napban, 18 órában intenzíven a vitorlázással foglalkoznak, nagy előrelépést jelent. Azoknak is hasznos az oktatáson való részvétel, akik többet szoktak a sporttal foglalkozni, hiszen olyan előadóktól hallgathatnak előadásokat, akiktől még alig volt lehetőség, és ahány ember, annyiképpen közelítünk ehhez a sporthoz. Még a haladóbbaknak is jót tesz, ha az általunk felsorakoztatott elhivatott, tapasztalt szakemberek szemszögből megvilágított tudással kiegészíti a már meglévő ismereteit.

- Mitől más ez, mint a Litkey iskola?
- A legnagyobb különbség az előadások intenzitásában mutatkozik. Mi 3 nap intenzív kurzussal jelentkeztünk. Ennek az az előnye, hogy akár este és a szünetben is lehetőség van az előadókkal, és egymással is a hallottakat átbeszélni személyes, esetenként négyszemközti beszélgetések során, ami a hallott anyag jobb megértését, mélyebb rögzülését segíti elő. A XXI. századnak megfelelő technikai háttér áll rendelkezésre, amit az oktatás során hasznosítunk is, hogy támogassa a modern oktatási módszereinket. Közvetlen, barátságos hangulatot teremtünk az Akadémián, a családdal érkező vitorlázók hozzátartozóinak is szervezünk programot az előadások idejére. Mivel az oktatás egy helyen van és egy hétvége, ezért az oda-és visszautazást tekintve gazdaságosabb, az utazásra fordított "haszontalan" időről nem is beszélve. A RVA nagy hangsúlyt fektet a hallgatók tanfolyam utáni segítésére is, a magyar vitorlázásban eddig nem használt módszerekkel: webinárium, e-learning, RVA regatta.

- Mi az a hozzáállás, ami szerinted leginkább segít egy versenyzőt abban, hogy a csapatával az eddiginél előrébb végezzen?
- Azt gondolom, a siker alapja az alázat és az elhivatottság. Mindenki elérheti azt, amit akar, ha kellő akarattal, és alázattal megy a cél felé vezető úton. Alázat nekem azt jelenti, hogy szó nélkül, és teljes odaadással, másokra odafigyelve és tisztelettudóan, szerényen végzem a munkámat 100%-os erőbedobással. Csapatban bonyolultabb, mert ott sokszor még az egyéni érdekeket is alá kell rendelni a csapat érdekeinek, és vannak olyan "szólisták" akik erre nem képesek... Ahogy szoktam mondani a foci szleng után szabadon: a mentőmellényt nem elég kiküldeni a vízre, az nem nyeri meg a versenyt.