49. Kékszalag – 5 impresszió


Ez a bejegyzés a hivatalos (élő és online) közvetítésről szerzett benyomásaimról szól (http://www.kekszalag.hu és https://www.facebook.com/akekszalag/, plusz a füredi móló végén az élő és a DigiSport online elérhető adása). 
Hogy éltem meg nézőként a parton és a gép előtt magát a központi közvetítést és nem a versenyt vagy mások közvetítéseit. Villám impressziók, mint afféle bebop szám, gyors egymásutánban.


1. Kedvencem: Hunglish, azaz következetesen hibásan ejtett kulcsfontosságú szavak, amik bántották a fülem. ERSZTE VÖRD (azaz Erste World - névadó szponzor), Feszti PLÉJ (azaz FestyPay, Litkey hajója). Utóbbit a szpíkernek azért a díjkiosztóra megtanították szerencsére, amitől külön megnyomta a pay szónál a hangsúlyt.






Oké, tényleg nem könnyű a magyar artikulációs bázissal, de utána lehet nézni. Itt egy nyelvtanár elmagyarázza, hogy kell ejteni a word és world szavakat:




2. A DigiSport tudósítását nem lehetett kommentelni! Emlékszem, a 42. Kékszalagot a Ustream jóvoltából nyomonkövethetted, az ő oldalukon közben élőben ment a cset funkció is. Ezt az akkor újszerű megoldást ki is használták az otthon maradt kanapé-vitorlázók és persze egymásra licitálva kritizálták a tudósítók fogalmazásának pontatlanságait (élőben erre sok lehetőség adódik a műfaj sajátossága miatt).
Személyes kedvencem utóbbi a kategóriában a 49. Kékszalagról, hogy a hajóknak “forgószélben” kellett indulniuk. (Értsd forgolódó szélben.) Egészében véve tartalomban és technikában megfelelő volt a mozgóképes tudósításuk.
Talán a korábbi évekből kiindulva nem merték megengedni a kommentelést a Youtube-on is követhető élő közvetítés alatt?




3. Nem kezelték a Kékszalag Facebook oldalán a kommenteket. Volt köztük kérdés, kritika, de senki ügyet sem vetett rá az oldal adminisztrátorok közül. A facebook manager munkakör funkciója itt nem honosodott meg. Időnként elharapódzott a hangulat. Márkaépítés, tájékoztatás szempontból súlyos károkat tud okozni (erről többet egy következő bejegyzésben), amit szemmel láthatóan nagy ívben... Nem, egyszerűen senki nem érzékelte, hogy ez gáz.





 Tíz évvel el vagyunk maradva? A hozzászólók frusztráltak, mert a hajók pozícióját mutató térképen nem látszik minden csapat. A helyzet oldal adminért kiált.



Alábbi hozzászólóknak tök igazuk van. Ha először tévednek az oldalra aznap, akkor jogos a kérdés: melyik két hajó? 
(A Facebook algoritmusa nem teszi lehetővé, hogy az oldal összes lájkolójának megjelenjen minden egyes poszt az ő saját hírfolyamán.)


Nem, ne gondoljuk, hogy ez csupán az elhanyagolható számú 2-3 kommentelő véleménye. Ennyiben ment föl annyira a pumpa, hogy hozzá is szólt. De még a pozitívan gondolkodókat is befolyásolja, amit olvasnak - ha igaznak vélik, amit olvasnak, márpedig minden okuk megvan rá. 



4. Szlengesen kommunikáltak a Fb Kékszalag oldalon, tehát a laikus közönség biztos nem volt célcsoport. Egy példa: “Zánka vonalában Litkeyék inkább az északit húzták, és előbbre vannak, mint a középvízen vitorlázó Opel Fifty-Fifty. Berecz Zsombi szerint viszont lehet, hogy Józsa Marciék már tudnak egy takkal menni a Csőre, Farkynak még fordulnia kell. Szoros lesz!” 
Ebből talán a 'szoros lesz' érthető nem vitorlázóknak. :D





5. A sajtóteljesítmény dupla csúcsa: 7-én ellenőrizetlenül/olvasatlanul és kiegészítő megjegyzés nélkül megosztott a Kékszalag Facebook oldal egy 1 hónapos sajtóanyag alapján fiókból elővett és most egy online magazinban megjelent cikket, amiben ecsetelik a kétárbocos katamarán új fejlesztésű C-svertjét. Egyrészt ez már lejárt valóságtartalmú információ, hiszen a hajó saját Fb oldalán már korábban közölték, hogy visszacserélik a régit, mert nem elégedettek a teljesítményükkel, másrészt az újságíró vagy a szerkesztő egyáltalán nem vette figyelembe, hogy ugyanerről a hajóról mellesleg a legaktuálisabb infó, hogy előző nap, 6-án másodiknak futott be a 49. Kékszalagon, így azt egyáltalán nem említik meg a cikkben. Öööö, kicsit későn érkeztek a partira.



+1 A legalapabb: A vitorlázáshoz közelebb állók jól ismerhetnek néhányat azok közül a Fb-n is jelenlevő csapatok vagy online magazinok közül, akik időről-időre tudósították a verseny egészét. Ha valaki csak érdeklődő és a hivatalos GPS nyomkövető weboldalán tudta/akarta követni a verseny állását, az pont az első két hajót biztos nem látta technikai hiba miatt, de az első tízből se mindenkit sajnos. Viszont erről nem volt koherens kommunikáció. 
A bójavételi sorrendek közzétételét pedig hiába várták izgulva az indulók zömét képező, az éjszakát végigkínlódó hajók otthon maradó családtagjai, mert az négy órát késett. 
Hát igen. Nehéz műfaj ez a vízi. Majd csak egyszer eljutunk oda, hogy meg tudunk felelni a modern kor kihívásainak és működik, amit eltervezünk. Addig a laikusok magukra vannak hagyva a sötétben tapogatózással.





Biztos vagyok benne, hogy minden közreműködő és felelős számára fontos, hogy az emeberek használható, látogatásra érdemes szolgáltatásnak ítéljék a Kékszalag idején a Kékszalag honlapját és Facebook oldalát. Mindig van mit fejleszteni ahogy a sportban, úgy annak tálalásában is. Egy jó csapattal mindez elérhető.





Gifek forrása: giphy.com, az első fotó a rajt előtt a parton készült, a sajátom. A Facebook hozzászólások forrása: https://www.facebook.com/akekszalag/