Interjú Rauschenberger Miklóssal
Nehéz
ma olyan közösséget találni, ahol ne lenne egy lelkes vitorlázó, egy
megszállott, aki példaként jár elől, magával ragad, kedvet ad e
nagyszerű sport megismerésére, gyakorlására. Ha belevágunk, hamarosan
egy versenycsapat együttműködő tagjaként újabb és újabb célokat tűzünk
ki, fejlesztve tudásunkat, ellesve a gyakorlottabbak technikai
ismereteit. Van azonban egy szint, ahol a nyitottság már kevés, ahol
rászorulunk a „nagyok" értő támogatására, tudásanyagunk célirányos
átrendezésére.
- Mi indította el benned, hogy megalapítsd a Rauschenberger Vitorlásversenyző-képző Akadémiát?
-
Régóta foglalkoztatott, hogy a rengeteg ismeretet, amit 25 éves
versenyzői múltam alatt szereztem, átadjam olyan vitorlázóknak, akiket
ez érdekel, akiknek nem volt szerencséjük gyerekkoruktól versenyezni,
mert a tanulmányaik vagy az élethelyzetük nem engedte meg, viszont most
már intenzíven szeretnék magukba szívni a tudást.
-
Mi a kapcsolatod a magyar amatőr versenyzőkkel, milyen tapasztalataid
vannak velük, hiszen te már ki is kötöttél a Principessával, míg ők a
pálya felénél tartanak?
-
A karrierem nem a Principessa-n kezdtem, vitorláztam lassabb hajókkal
is a "tömegben". Már akkor is igyekeztem segíteni mindenkinek, aki
kérdéssel fordult hozzám, mert vallom, a tudás eltitkolása rövidtávon
jelent csak előnyt, hosszútávon viszont az eszmecserék nyújtanak
kölcsönös fejlődési lehetőséget. A vízen soha nem osztom az észt, mert
maximálisan a versenyre koncentrálok, de a parton a mai napig
mindenkinek készséggel felelek bármilyen kérdésére.
- Hogy választottad ki az oktatótársaid?
-
Az elsődleges szempont a szakértelem volt, de emellett a hitelesség, az
elhivatottság, és a frissesség, amiket figyelembe vettem. Frissesség
alatt az olyan emberek bevonását értem, akik eddig nem kaptak akkora
szerepet különböző oktatásokban, azonban elsőrangú vitorlázók,
szakemberek.
- Ki a célcsoportja az akadémiának?
-
A célcsoport elsősorban az olyan vitorlázni már tudó, a versenyzést épp
elkezdő, vagy már autodidakta módon űző emberek, akik szeretnének
tovább lépni, azaz előrébb kerülni az eredménylistán. Ehhez tudunk
segítséget adni, hogy elkerüljék azokat a zsákutcákat, amikbe az
autodidakta módon tanulók, de sokszor még az edzők által támogatott
versenyzők is bemennek. Ezáltal nagyon gyors, és látványos fejlődés
érhető el. Ezen kívül természetesen várunk mindenkit, akit érdekel egy
másik, friss szemlélete a vitorlás versenyzésnek!
-
Milyen tudásszintű vitorlázókat céloz meg az akadémia? Van valami
szint, amit ha nem teljesített még valaki, akkor nem érdemes eljönnie,
vagy van olyan, akinek már nem lehet újat mondani?
-
Nyugodtan jelentkezhet bárki, a tréningek előtti, e-learning alapon
működtetett szintfelmérő anyag segít, hogy a jelentkezők tudásszintjéhez
optimalizáljuk az oktatás anyagát. Nálunk az akadémia résztvevői vannak
a középpontban. Az oktatási módszereket és a konstrukciót is ehhez
igazítjuk rugalmasan. A megfelelően választott módszereknek köszönhetően
akár bontott csoportokban is tudunk dolgozni annak érdekében, hogy
személyre szabottan segítsük mindenki fejlődését.
- Hogyan segíthet egy elméleti, téli, termi kurzus az eredményességben? Mitől tud ez működni?
-
Úgy gondolom, a legtöbb ember, aki télen nem vitorlázik, kevesebbet is
foglalkozik a sporttal, mert a következő szezon anyagi alapjait teremti
meg épp. Nekik már maga az, hogy 3 napban, 18 órában intenzíven a
vitorlázással foglalkoznak, nagy előrelépést jelent. Azoknak is hasznos
az oktatáson való részvétel, akik többet szoktak a sporttal foglalkozni,
hiszen olyan előadóktól hallgathatnak előadásokat, akiktől még alig
volt lehetőség, és ahány ember, annyiképpen közelítünk ehhez a sporthoz.
Még a haladóbbaknak is jót tesz, ha az általunk felsorakoztatott
elhivatott, tapasztalt szakemberek szemszögből megvilágított tudással
kiegészíti a már meglévő ismereteit.
- Mitől más ez, mint a Litkey iskola?
-
A legnagyobb különbség az előadások intenzitásában mutatkozik. Mi 3 nap
intenzív kurzussal jelentkeztünk. Ennek az az előnye, hogy akár este és
a szünetben is lehetőség van az előadókkal, és egymással is a
hallottakat átbeszélni személyes, esetenként négyszemközti beszélgetések
során, ami a hallott anyag jobb megértését, mélyebb rögzülését segíti
elő. A XXI. századnak megfelelő technikai háttér áll rendelkezésre, amit
az oktatás során hasznosítunk is, hogy támogassa a modern oktatási
módszereinket. Közvetlen, barátságos hangulatot teremtünk az Akadémián, a
családdal érkező vitorlázók hozzátartozóinak is szervezünk programot az
előadások idejére. Mivel az oktatás egy helyen van és egy hétvége,
ezért az oda-és visszautazást tekintve gazdaságosabb, az utazásra
fordított "haszontalan" időről nem is beszélve. A RVA nagy hangsúlyt
fektet a hallgatók tanfolyam utáni segítésére is, a magyar vitorlázásban
eddig nem használt módszerekkel: webinárium, e-learning, RVA regatta.
- Mi az a hozzáállás, ami szerinted leginkább segít egy versenyzőt abban, hogy a csapatával az eddiginél előrébb végezzen?
-
Azt gondolom, a siker alapja az alázat és az elhivatottság. Mindenki
elérheti azt, amit akar, ha kellő akarattal, és alázattal megy a cél
felé vezető úton. Alázat nekem azt jelenti, hogy szó nélkül, és teljes
odaadással, másokra odafigyelve és tisztelettudóan, szerényen végzem a
munkámat 100%-os erőbedobással. Csapatban bonyolultabb, mert ott sokszor
még az egyéni érdekeket is alá kell rendelni a csapat érdekeinek, és
vannak olyan "szólisták" akik erre nem képesek... Ahogy szoktam mondani a
foci szleng után szabadon: a mentőmellényt nem elég kiküldeni a vízre,
az nem nyeri meg a versenyt.